O’LESS
DUCHOWOŚĆ.
Feministka – Lesbijka – Kapłanka
Feministka – Lesbijka – Kapłanka
Nie wiem nawet, czy Bóg istnieje, lecz wiem na pewno, że jeśli Bóg jest uczuciowym wzorem do naśladowania, bardzo niewiele ludzkich związków jest w stanie mu dorównać.
Jeanette Winterson
Kultura
lesbijska w Polsce to margines, nawet w społeczności LGBT. Jednak w
tej i tak marginalnej kulturze są jeszcze nisze. Bezwzględnie niszą jest – obok
teatru - duchowość
lesbijek.
Interesuje nas
badanie takich tematów, dlatego poświęcamy mu całe wydarzenie. O’LESS Duchowość. Feministka-Lesbijka–Kapłanka
jest kontynuacją duchowego spotkania w pierwszej edycji O’LESS Festiwalu w 2012 roku
z udziałem dwóch grup: chrześcijańskiej grupy LGBT Wiara I Tęcza oraz grupy feministyczno-boginicznej Trzy Kolory.
Jest też poszerzeniem
całorocznych poszukiwań kobiecej cześć Wiary
i Tęczy, która zorganizowała wykład Elżbiety
Adamiak pt. Teologia feministyczna - co
daje kobietom, mężczyznom, Kościołowi oraz zainicjowała cykl Odzyskiwanie pamięci, którego celem jest wyszukiwanie elementów
lesbijskich w chrześcijaństwie.
Podczas
wydarzeń O’LESS Duchowość. Feministka-Lesbijka-Kapłanka chcemy przyjrzeć się miejscu lesbijek w
chrześcijaństwie i innych religiach, systemach religijno-filozoficznych. Chcemy
w nich odnaleźć ślady, czy sugestie wątków lesbijskich.
To niełatwe
zadanie, poszukiwanie - w znacznym stopniu – po omacku. Intuicyjne. Ryzykowne. Kontrowersyjne. Nasze
odkrycia są wynikiem wewnętrznej potrzeby, osobistego doświadczenia i stanowią
punkt wyjścia do większych prac artystycznych czy naukowych.
Zaprezentujemy
efekty naszych peregrynacji w postaci wystaw, akcji performatywnych, dyskusji,
czytania.
***
Dotychczas
prócz problemów z definicją zjawiska i licznych wątpliwości, niewiele jest
materiałów, podejmujących temat lesbijskiej duchowości w Polsce.
W propozycjach
artystycznych zazwyczaj pokazywana jest przepaść między religią - przede
wszystkim katolicką a lesbijskością. Tak jest na przykład w instalacji Aleki Polis Krzesło
konfesyjne, w skeczu kabaretu
Barbie Girls Spowiedź alpinistki.
Dla nas
bardziej interesujące - niż ośmieszanie czy krytykowanie - jest szukanie
przykładów odzyskiwania miejsca i siły kobiet-lesbijek w religiach.
Dlatego naszą
myślą przewodnią uczyniłyśmy fragment tekstu Jeanette Winterson z jej powieści-świadectwa
Nie tylko pomarańcze. Autorka podkreśla znaczenie i niepowtarzalność
relacji z Bogiem:
(…) Tęsknię do towarzystwa kogoś absolutnie
lojalnego. Nadal nie uważam, że Bóg mnie zdradził. Słudzy Boży tak, lecz słudzy
ze swej natury są wiarołomni. Tęsknię do Boga, który był mi przyjacielem. Nie
wiem nawet, czy Bóg istnieje, lecz wiem na pewno, że jeśli Bóg jest uczuciowym
wzorem do naśladowania, bardzo niewiele ludzkich związków jest w stanie mu
dorównać.
Zastanawia nas więc: Co dzieje się z tą tęsknotą do
Boga? Jak ją definiują lesbijki? Czy nadal ją czują? Czy ona nie zanika jak
zbędny organ ciała? W co się zamienia? Czy wciela się w inne bóstwo? Czy
porzuciwszy religię, w której lesbijka została wychowana, szuka innego systemu
religijnego? Czy staje się duchowo bezdomna? Czy środowisko LGBT traci w oczach
społeczeństwa przez kojarzenie go z ateizmem? I wreszcie, czy duchowość w ogóle związana jest płcią i orientacją seksualną?
Wszystkie te pytania zadałyśmy sobie
podczas przygotowań do O’LESS Duchowości.
Nie na wszystkie znamy odpowiedzi. Liczymy, że je wspólnie spróbujemy odnaleźć.