O'LESS DUCHOWOŚĆ
Feministka – Lesbijka –
Kapłanka
SOBOTA
23.11.2013
14.00
– 16.00 Czy
duchowość lesbijska jest bezdomna.
Notatki
z poszukiwań duchowych.
Rozmowa
autorek wystawy.
Przygotowania
do O’LESS
Duchowości
to czas, w którym dużo dowiedziałyśmy się o sytuacji duchowości
lesbijek, której nie mogłyśmy „przekuć’ w sztukę.
Stratą byłoby
pozostawić w niepamięci: ile kobiet odmówiło udziału w
festiwalu, jakie dostawałyśmy wyjaśnienia, w jaki sposób byłyśmy
odsyłane etc. A także to, co w tej sytuacji skłoniło autorki do
dalszych poszukiwań. Naszym zdaniem proces przygotowań może mieć
równe znaczenie jak sam efekt tych poszukiwań.
16.00
– 18.00 Kobieta-lesbijka a Kościół katolicki. Starożytność i średniowiecze.
Prezentacja
i
rozmowa z AGNIESZKĄ
WICIAK
Moja prezentacja będzie próbą wydobycia z historii informacji o miejscu w chrześcijańskiej, w którym mogły zaistnieć lesbijki. Pojęcie tożsamości lesbijskiej do dnia dzisiejszego jest tematem mało zbadanym, a miejsce w duchowości katolickiej, wydaje się, że nie istnieje. Jednakże lesbijka posiada taką samą potrzebę rozwoju w sferze duchowej jak każda kobieta. Spróbuję odpowiedzieć na pytanie: czy Kościół stworzył taką przestrzeń?
18.00
– 20.00 Ćwiczenia
z niuejdżowskiej duchowości.
Prowadzenie:
SYLWIA
KALISZ
Duchowość
niuejdżowska ma raczej złą prasę. Kojarzy się z hochsztaperstwem,
sekciarstwem, groźnym religijno-magicznym eklektyzmem. Tymczasem
była odpowiedzią na kryzys religijny, formą poszukiwania miejsca
poza dyskryminującymi systemami – z tej idei wyrosły wszelkie
kręgi kobiet. To też miejsce duchowych poszukiwań lesbijek.
Gdy
zdejmiemy z niej tę etykietek, to możemy zobaczyć kilka nietypowych
ćwiczeń teatralnych, których źródłem są duchowe praktyki wielu
kultur. Wśród nich znajdziemy -
próba milczenia, trans taneczny, powtarzalne rytualne gesty. Takie
ćwiczenia pozwalają odkryć nowe energie, poznać nieznane dotąd
możliwości, ujawniające się po prostu podczas pracy w grupie,
przeżyć w specjalny sposób czas wśród lesbijek, doświadczyć
duchowości, nie oznaczonej konkretną religijną etykietką.
UWAGA
Z racji intymnego charakteru spotkania prosimy o zgłoszenia na oless2013@gmail.com
Zaznaczamy też, że spotkanie przeznaczone jest tylko dla Pań!
Z racji intymnego charakteru spotkania prosimy o zgłoszenia na oless2013@gmail.com
Zaznaczamy też, że spotkanie przeznaczone jest tylko dla Pań!
NIEDZIELA
24. 11. 2013
13.00
– 15.00 Siostry
Matki Boskiej. Czarna Madonna - opiekunka wykluczonych.
Prezentacja multimedialna
W
chrześcijaństwie Matka Boska ma jasne oblicze – pełne miłości,
dobroci, wybaczenia. Została przez wieki wydestylowana z tego, co
ciemne, ludzkie, niewygodne, czyli rzeczywiste.
Odnajdujemy
ją w
boginiach innych religii, które zastąpiła „jednolita” Matka
Boska. Teraz obserwujemy proces odwrotny. Matka Boska wchłonęła
albo zaczyna wchłaniać swe „niedoskonałe” poprzedniczki.
Chcemy
przyjrzeć się temu wypartemu cieniowi - siostrze Matki Boskiej -
Czarnej Madonnie, nadając nowy sens jej imieniu. Czarna Madonna
staje się więc opiekunką wykluczonych, w szczególności kobiet –
bitych, wykorzystywanych seksualnie, dyskryminowanych ze względu na
płeć czy orientację seksualną.
Czarna
Madonna to feministka,
lesbijka, buntowniczka. Odzyskująca swą utraconą moc.
Zainteresowały
nas dwa kultowe wizerunki Matki Boskiej, które stały
się obiektem reinterpretacji - Matka Boska z Guadalupe i
Matka Boska Częstochowska.
*Agnieszka
Małgowska.
Chicana. Nasza Pani Almy Lopez
Matka
Boska z Guadalupe i jej zbuntowana siostra z dzieła meksykańskiej
lesbijskiej artystki Almy Lopez wywołały niemałe kontrowersje na
początku XXI W.
*
Monika
Rak.
Erzuli.
Matka Boska Haitańska.
Matka
Boska Częstochowska ma swoją siostrę na Haiti, którą wchłanęła
w procesie historycznym religia voodu.
15.00
– 17.00 Sytuacja
lesbijek w różnych systemach religijnych.
Wykład
i
rozmowa
z kulturoznawczynią
MARCELĄ KOŚCIAŃCZUK
Podczas
wykładu opowiem o sytuacji lesbijek i kobiet nie wpisujących się w
tradycyjne podziały ról genderowych, w judaizmie i islamie. Będę
opierała się zarówno na moich doświadczeniach badawczych (z
pobytów w Izraelu i Palestynie) jak i na danych, przedstawianych
przez literaturę przedmiotu. Ważnymi tematami, które poruszę
będzie: obecność kobiet przekraczających ograniczenia genderowe w
świętych tekstach, kulturowe i religijne uwarunkowania współczesnej
sytuacji lesbijek w judaizmie i islamie (na wybranych przykładach),
przestrzenie wykluczenia lesbijek i próby redefinicji ich miejsca w
tradycjach religijnych.
17.00 - 18.30 Lesbijska Święta Seksualność
prezentacja
z lekturą tłumaczeń tekstów tantrycznych i projekcją filmów SOFIA
ARJA SATI
Tantra
to pochodząca z Indii, jedna z najstarszych ścieżek rozwoju
duchowego. Zawiera techniki budzenia i kierowania potężną duchową
energią kundalini, będącą siłą kreatywną wszechświata.
Jak
pisze Christa Schulte, nauczycielka lesbijskiej świętej
seksualności, rytuały tantry pochodzą z kultu Zami, który został
zapoczątkowany w Indiach przez kobiety, należące do sekretnej
kasty. Ćwiczenia,
których celem było osiągnięcie wymiaru duchowego, starsze
pokolenia kobiet przekazywały młodszym, w celu wzmacniania mocy
kobiecej. Późniejsza patriarchalna tantra przejęła zasadę
podkreślania przeciwieństw męskie-żeńskie i zawiera
heteroseksualne uprzedzenia i ograniczenia.
Jak
piszą Gavin and Yvonne Frost, tantra homoseksualna przekracza te
ograniczenia: "Homoseksualni kobiety i mężczyźni zintegrowali
pierwiastek żeński i męski do tego stopnia, że nie potrzebują
osoby odmiennej płci, by osiągnąć seksualną unię".
Lesbijska
tantra to także kultywowanie Świętej Kobiecości i mocy seksualnej
energii jako kobiecej boskiej siły kosmicznej będącej początkiem
wszelkich form życia.
18.30
– 20.00 Świadectwo
duchowości lesbijek.
Czytanie i rozmowa
Czyta:
MONIKA
RAK
Rozmowa
o duchowości, jej doświadczaniu jest rzadkością. Warto jednak podzielić się tymi intymnymi uczuciami, wrażeniami, myślami ...
Przeznaczamy specjalne miejsce i czas na Wasze zwierzenia religijne.
Spotkanie
rozpoczniemy lekturą świadectw...
Przeznaczamy specjalne miejsce i czas na Wasze zwierzenia religijne.