Wydarzenia

 O'LESS DUCHOWOŚĆ
Feministka – Lesbijka – Kapłanka


SOBOTA 23.11.2013

14.00 – 16.00    Czy duchowość lesbijska jest bezdomna. Notatki z poszukiwań duchowych.
                       Rozmowa autorek wystawy.

Przygotowania do O’LESS Duchowości to czas, w którym dużo dowiedziałyśmy się o sytuacji duchowości lesbijek, której nie mogłyśmy „przekuć’ w sztukę.
Stratą byłoby pozostawić w niepamięci: ile kobiet odmówiło udziału w festiwalu, jakie dostawałyśmy wyjaśnienia, w jaki sposób byłyśmy odsyłane etc. A także to, co w tej sytuacji skłoniło autorki do dalszych poszukiwań. Naszym zdaniem proces przygotowań może mieć równe znaczenie jak sam efekt tych poszukiwań.

16.00 – 18.00    Kobieta-lesbijka a Kościół katolicki. Starożytność i średniowiecze.
                       Prezentacja i rozmowa z AGNIESZKĄ WICIAK

Moja prezentacja będzie próbą wydobycia z historii informacji o miejscu w chrześcijańskiej, w którym mogły zaistnieć lesbijki. Pojęcie tożsamości lesbijskiej do dnia dzisiejszego jest tematem mało zbadanym, a miejsce w duchowości katolickiej, wydaje się, że nie istnieje. Jednakże lesbijka posiada taką samą potrzebę rozwoju w sferze duchowej jak każda kobieta. Spróbuję odpowiedzieć na pytanie: czy Kościół stworzył taką przestrzeń?

18.00 – 20.00    Ćwiczenia z niuejdżowskiej duchowości.
                       Prowadzenie: SYLWIA KALISZ

Duchowość niuejdżowska ma raczej złą prasę. Kojarzy się z hochsztaperstwem, sekciarstwem, groźnym religijno-magicznym eklektyzmem. Tymczasem była odpowiedzią na kryzys religijny, formą poszukiwania miejsca poza dyskryminującymi systemami – z tej idei wyrosły wszelkie kręgi kobiet. To też miejsce duchowych poszukiwań lesbijek.
Gdy zdejmiemy z niej tę etykietek, to możemy zobaczyć kilka nietypowych ćwiczeń teatralnych, których źródłem są duchowe praktyki wielu kultur. Wśród nich znajdziemy - próba milczenia, trans taneczny, powtarzalne rytualne gesty. Takie ćwiczenia pozwalają odkryć nowe energie, poznać nieznane dotąd możliwości, ujawniające się po prostu podczas pracy w grupie, przeżyć w specjalny sposób czas wśród lesbijek, doświadczyć duchowości, nie oznaczonej konkretną religijną etykietką.
UWAGA 
Z racji intymnego charakteru spotkania prosimy o zgłoszenia na oless2013@gmail.com
Zaznaczamy też, że spotkanie przeznaczone jest tylko dla Pań!


NIEDZIELA 24. 11. 2013

13.00 – 15.00   Siostry Matki Boskiej. Czarna Madonna - opiekunka wykluczonych.
                      Prezentacja multimedialna

W chrześcijaństwie Matka Boska ma jasne oblicze – pełne miłości, dobroci, wybaczenia. Została przez wieki wydestylowana z tego, co ciemne, ludzkie, niewygodne, czyli rzeczywiste.
Odnajdujemy ją w boginiach innych religii, które zastąpiła „jednolita” Matka Boska. Teraz obserwujemy proces odwrotny. Matka Boska wchłonęła albo zaczyna wchłaniać swe „niedoskonałe” poprzedniczki.
Chcemy przyjrzeć się temu wypartemu cieniowi - siostrze Matki Boskiej - Czarnej Madonnie, nadając nowy sens jej imieniu. Czarna Madonna staje się więc opiekunką wykluczonych, w szczególności kobiet – bitych, wykorzystywanych seksualnie, dyskryminowanych ze względu na płeć czy orientację seksualną.
Czarna Madonna to feministka, lesbijka, buntowniczka. Odzyskująca swą utraconą moc.
Zainteresowały nas dwa kultowe wizerunki Matki Boskiej, które stały się obiektem reinterpretacji - Matka Boska z Guadalupe i Matka Boska Częstochowska.

*Agnieszka Małgowska. Chicana. Nasza Pani Almy Lopez
Matka Boska z Guadalupe i jej zbuntowana siostra z dzieła meksykańskiej lesbijskiej artystki Almy Lopez wywołały niemałe kontrowersje na początku XXI W.
* Monika Rak. Erzuli. Matka Boska Haitańska.
Matka Boska Częstochowska ma swoją siostrę na Haiti, którą wchłanęła w procesie historycznym religia voodu.


15.00 – 17.00    Sytuacja lesbijek w różnych systemach religijnych.
                       Wykład i rozmowa z kulturoznawczynią MARCELĄ KOŚCIAŃCZUK

Podczas wykładu opowiem o sytuacji lesbijek i kobiet nie wpisujących się w tradycyjne podziały ról genderowych, w judaizmie i islamie. Będę opierała się zarówno na moich doświadczeniach badawczych (z pobytów w Izraelu i Palestynie) jak i na danych, przedstawianych przez literaturę przedmiotu. Ważnymi tematami, które poruszę będzie: obecność kobiet przekraczających ograniczenia genderowe w świętych tekstach, kulturowe i religijne uwarunkowania współczesnej sytuacji lesbijek w judaizmie i islamie (na wybranych przykładach), przestrzenie wykluczenia lesbijek i próby redefinicji ich miejsca w tradycjach religijnych.


17.00 - 18.30   Lesbijska Święta Seksualność
prezentacja z lekturą tłumaczeń tekstów tantrycznych i projekcją filmów SOFIA ARJA SATI

Tantra to pochodząca z Indii, jedna z najstarszych ścieżek rozwoju duchowego. Zawiera techniki budzenia i kierowania potężną duchową energią kundalini, będącą siłą kreatywną wszechświata.
Jak pisze Christa Schulte, nauczycielka lesbijskiej świętej seksualności, rytuały tantry pochodzą z kultu Zami, który został zapoczątkowany w Indiach przez kobiety, należące do sekretnej kasty. Ćwiczenia, których celem było osiągnięcie wymiaru duchowego, starsze pokolenia kobiet przekazywały młodszym, w celu wzmacniania mocy kobiecej. Późniejsza patriarchalna tantra przejęła zasadę podkreślania przeciwieństw męskie-żeńskie i zawiera heteroseksualne uprzedzenia i ograniczenia.
Jak piszą Gavin and Yvonne Frost, tantra homoseksualna przekracza te ograniczenia: "Homoseksualni kobiety i mężczyźni zintegrowali pierwiastek żeński i męski do tego stopnia, że nie potrzebują osoby odmiennej płci, by osiągnąć seksualną unię".
Lesbijska tantra to także kultywowanie Świętej Kobiecości i mocy seksualnej energii jako kobiecej boskiej siły kosmicznej będącej początkiem wszelkich form życia.


18.30 – 20.00     Świadectwo duchowości lesbijek. Czytanie i rozmowa
                        Czyta: MONIKA RAK

Rozmowa o duchowości, jej doświadczaniu jest rzadkością. Warto jednak podzielić się tymi intymnymi uczuciami, wrażeniami, myślami ...
Przeznaczamy specjalne miejsce i czas na Wasze zwierzenia religijne.
Spotkanie rozpoczniemy lekturą świadectw...